12 Ağustos 2011 Cuma

Köpekler Neden Kazarlar?

Köpekler zaman zaman yerleri kazarak çukur açarlar. Jessie de bazen çukur açma girişiminde bulunduğu için bunun nedenlerini araştırdım. Öğrendiklerimden bazıları beni biraz şaşırttı. 


  • Toprak altındaki kemik, oyuncak ve yiyeceklerin kokusunu alıyor olabilirler. Kemik ve yiyeceği tahmin ederdim ama oyuncak aklıma gelmemişti daha önce. Oldukça mümkün. Çünkü Jessie ağaçların en tepesindeki topların kokusunu bile alıp bir şekilde bana göstermeyi başarıyor. 
  • Özellikle hamile köpekler annelik içgüdüsü ile yavrularına yuva yapmak için sık sık toprağı kazarlar. 
  • Sıcak havalarda taze ve serin havayı yaymak amacı da kazma gerekçelerinden biri. Jessie bu kategoriye giriyor. Çünkü benim görmediğim bir anda kazmayı başarırsa, burnunu deliğin içine sokup serinlemeye çalışıyor. Eve gidince burun ve pati aralarını temizlemek de bana kalıyor..:) Ancak kazdığını görürsem hemen müdahale ediyorum, "hayır" dediğimde duruyor. 
  • Çit, duvar ve tel önlerini kazan köpekler bulundukları kapalı alandan kurtulmak için kazarlar. 
  • Enerjisini atamayan ya da kendisine bir iş/oyun verilmediği için sıkılan köpekler kazma çabasına girebilirler. Eğer köpeğiniz bu yüzden kazıyorsa onu daha sık gezdirip, enerjisini iyice attırmaya çalışmanızı öneririm. Ona vereceğiniz görevler ve oyunlar da sıkılmasını önleyecektir. Ben genelde Jessie'nin topunu saklıyorum, ona bir şeyler taşıtıyorum, çekiştirme oynuyorum, vs. 
  • Tırnakları uzayan köpekler tırnaklarının törpülenmesi için toprağı kazarlar. 
  • Kazma nedeni genetik olabilir, terrier gibi bazı ırklar kazmaya yatkındır. 

Köpeğinizin kazmasının önüne geçmek için işe neden kazdığını anlamakla başlamalısınız. Bahsettiğim gibi Jessie genelde sıcak havalarda kazıyor. Kazmaya başladığı anda "Hayır" diyorum, onu pozitif bir işe yönlendiriyorum ve böylece kazma eyleminin aklından çıkmasını sağlamaya çalışıyorum. 


Köpeğinizi çukur kazdığı için cezalandırmanızı önermem, en azından ben yapmıyorum. Ancak bunu yapacaksanız da onu iş üzerinde yakalamadıkça yapmamalısınız(tüm cezalarda olduğu gibi). Çünkü siz onu kazdığı çukur alanına götürseniz bile neden ceza aldığını anlamayacaktır.
Sizin köpeğinizin kazma huyu var mı ve farklı bir kazma sebebi gözlemlediniz mi?