22 Ocak 2011 Cumartesi

Mantar Hastalığı Hakkında Bilgi ve Tecrübeler (Didem Engin Üstün ve Caz'dan)

Sevgili Didem Engin Üstün arkadaşım bizlerle köpeği Caz'ın mantar tecrübesini paylaştı. Mantar hastalığı ile ilgili çeşitli bilgiler, öneriler ve tavsiyeleri bu yazıda bulabilirsiniz. Kendisine çok teşekkür ediyorum ve Caz'a tekrar geçmiş olsun diyorum. 
Teşekkürler Didem ve Caz!

Köpeklerde Mantar Hastalığı
Didem Engin Üstün'ün kaleminden hastalık sürecinde yaşadıkları ve tecrübeleri

Köpekte mantar hastalığı hakkında başımıza gelene kadar hiçbir fikrim yoktu. Böyle bir hastalık olduğunu internetten okumuştum ama fazla üzerinde durmamıştım. Meğer yavru bir köpeğin mantar olması bizim grip kapmamız kadar kolay birşeymiş. İyileşme süreci ise 3 - 4 ayı buluyormuş. Bela bir hastalık yani.

Ben bu konuda hiçbirşey bilmediğim için diğer arkadaslara fikir versin diye bu yazıyı yazmak istedim. Caz'ın vücudunu hergün kontrol etmeme rağmen böyle birşeyi geç farketmiş olduğum için hala kendime cok kızıyorum. Caz'daki ilerleme şu sekilde oldu.Önce başının üzerinde küçük bir nokta olarak başladı. Ben oradaki degisikliği renk degisikligi sandim ve ne olduğunu anlamadım, tüylerindeki renk farkı zannettim. Meğerse mantar o sırada başlamış. Öyle hızlı yayılıyor ki Caz'ı iki gün sonra veterinere götürdüğümde o küçük noktacık büyümüş, yani oradaki tüyler dökülmüş, yuvarlak daire sekli oluşmuş, derisi ciğer gibi mor kırmızı bir renge dönüşmüştü. Bir gün içinde önce gözüne ve aniden sağ ön bacağına sıçradı. Gözünün çevresi ve göz kapağindaki tüyleri, kirpikleri döküldü, oradaki deri başındaki gibi tuhaf bir renk aldı. 


Veterinerimiz mantar için bir iğne yaptı ve 10 gün boyunca da mamasına ilaç kattım Ayrıca mantar görülen bölgelere sürmemiz için deri kremi ve mantar icin özel sampuan aldık. İlaç isimlerini özellikle yazmıyorum Çünkü böyle bir durumda bizim ilaç alıp vermemizin değil mutlaka zaman katbetmeden veterinere gidilmesinin daha doğru olduğunu düşünüyorum. Dediğim gibi hastalık inanılmaz çabuk yayılıyor.

Bu hastalık köpeğinizin mantarı olan başka bir köpek ya da başka bir hayvan ile temas etmesi sonucu ona geçeceği gibi sizin dolaştığınız yerden bu hastalığı taşıyan bir hayvanın daha önce gecmis olmasıyla da bulaşabiliyormuş. Yavru köpeklerin bağışıklık sistemi çok kuvvetli olmadıgı için yetişkin köpeklere göre mantar kapmasi çok kolaymış. Benim gibi internetten yada kitaplardan köpeğinizi 4. ayını tamamlamadan, sosyalleşmesi için mümkün olduğunca çok başka köpeklerle biraraya getirin yazılarını okuyan arkadaslar şimdi mantar olasılığını da düşünmeyi unutmasınlar. 

Caz'a nasıl bulaştı, sokaktan mı yoksa başka bir hayvandan mı bilemiyorum. Şu an ensesinde çok genis bir alanda ve kuyruk dibinde de mantar yayılmış durumda. Çok fazla tüy dokuyor ve tüyleri arasında boşluklar oluşuyor. Hastalık dökülen ölü tüylerle değil sağlıklı tüylerle yayiliyormus. İnternette bu bölgedeki tüyleri veterineriniz traş eder yazıyordu ama bizim veterinerimiz traş etmedi, traş edersek yeni çıkan tüyler farklı renk olabiliyor hastalığın iyileşme sürecine de çok fazla etkisi olmuyor dedi. Kötü tarafı krem sürmek zorlaşıyor. İyi tarafı Caz'da görülen mantar insana bulasan cinsten değilmiş. Eğer bize geçse derimizin üzerinde bozuk para gibi yuvarlak kızarıklıklar olurmuş, ayrıca egzamadaki gibi sulu yara oluşmuyor. Başka bir iyi tarafı da deriyle ilgili olmasına rağmen herhangi bir kaşıntı yapmıyor. Bu durum içimi biraz rahatlatıyor. Bir de Caz karşımda sürekli kaşınsaydı daha çok üzülürdüm. Hastalığın ona verdigi bir rahatsızlık yok gibi görünüyor.

Dikkat edilmesi gereken en önemli şey bu süreç boyunca normal düzenden daha sık banyo yaptırmak. 5 günde bir gibi çok iyi geliyor. Ama mantar tüyler nemli kalırsa hızla yayılacağı için tüyleri çok iyi kurutmak gerekiyor. Tam bu durumda Asli Dogan arkadasımızın daha onceden bizlerle paylaşmış olduğu havlu imdadımıza yetişti, bir kez daha kendisine teşekkür etmek istiyorum. İyileşme sürecinde kızarıklıklar geçiyor ve tekrar tüyler çıkmaya başlıyor. Artık diğer köpekler için risk taşımadığından gönül rahatlığıyla arkadaşlarıyla biaraya getirebilirsiniz.

Bu yazı benim tecrübem sonucu hastalıkla ilgili fikir vermesi için yazılmıştır. Eğer köpeğinizde mantar olduğuna dair şüpheniz varsa en kısa zamanda veterinerimize danışın.

Sağlıklı günler,
Didem&Caz