6 Nisan 2011 Çarşamba

Köpek Isırdığında Yapılması Gerekenler

Kuduz olma ihtimali olan bir köpek sizi ısırdığında neler yapmanız gerektiğini biliyor musunuz? Sevgili arkadaşım Aslı bu konudaki bir tecrübesini paylaşmadan önce ben bilmiyordum. Aslı'nın yaşadıklarını ve alınması gereken önlemleri Aslı'nın kaleminden aşağıda yayınlıyorum. Umarım kimsenin başına gelmez diyerek bilgilenelim. Aslı ve Ares'e çok teşekkür ederiz. 
Mehtapcım, geçtiğimiz günlerde Ares ile maceralarımıza bir yenisini daha kattık. Aslında bu daha öncekiler gibi pek eğlenceli değil ama, edindiğim bilgileri kimsenin ihtiyaç duymamasını dileyerek paylaşmak istedim.

Geçtiğimiz hafta sonlarından birinde havanında güzel olmasını fırsat bilerek arkadaşım ile adaya gitmeye karar verdik, tabi areste yanımızda. Ne yazık ki motordan indikten 3 dk sonra beni bir kurt köpeği ısırdı. Köpek tasmasız ama sahipliydi, ancak karnesi yanlarında değildi.

Bu arada daha önce ne benim ne de çevremdeki kimsenin başına böyle bir olay gelmemişti ve ben ne yapmam gerektiğini bilmiyordum. Günlerden pazar olmasıda ayrı bir handikaptı, her yer kapalıydı çünkü. Bu konuda en bilgili kişi olacağını düşünürek veterinerimiz Ersoy ERSİN' den yardım istedim. Köpeğin karnesini veterinerimize faxlattık. Karnede köpeğin aşılı olduğu gözüküyordu, ama veterinerimiz ilk etapta yarayı bol sabunlu su ile yıkamamız gerektiğini söyledi, ısırmadan dolayı kuduz olmasa bile her halükarda tetanos iğnesi olmam gerektiğini, kuduz içinde ısırığın görülmesi gerektiğini hatırlattı ve 48 saat içinde bir sağlık kurumuna başvurmamı söyledi. Ayrıca köpeğin takibi için kişinin telefon numarasınıda almamı istedi. Tetanos iğnesi olmak için sağlık ocağına gittiğimde ise, karne o anda yanlarında olmadığı için geçersiz sayıldığı, dolayısıyla kuduz aşısıda olmam gerektiği söylendi. Benim ısırığımda Ares'in araya girmesi ile köpek diş geçirememiş, ama 2 yerden etimi epey derince sıyırmıştı, zaten dişinin sürtmesi bile kuduz tehlikesi demekmiş.

Kuduz aşısı 28 günlük bir süreçte yapılan 5 dozdan oluşuyor, her iğne arasında farklı zamanlar var. İlk iğneler daha sık aralıklarla yapılıyor. Aşılama süresince alkol kullanılması yasak, aynı zamanda verilen bir antibiyotik ilacıda kullanmak gerekiyor. Eğer köpek sizin takip edebildiğiniz bir köpek ise; ısırılma olayından 8 gün sonra köpeğin kuduz olmadığı görüldüğü takdirde bu aşılar 3 taneden sonra kesiliyor. Ama genelde hiç risk alınmıyor ve tamamı yapılıyor. Bu 5 aşıyı belirtilen günün herhangi bir saatinde olmak zorundasınız. Eğer o gün aşıya gelmez iseniz hastane Sağlık Bakanlığı 'na bildiriyor ve söylendiğine göre polis gelip sizi evden alıyor. Yani kısaca bu durum devlet tarafından çok önemseniyor. Ayrıca kuduz aşısını her hastane yapmıyor, yani gitmeden önce araştırmak gerek. Bu arada bu tip ısırılma olaylarında ilgili mercileri haberdar etmek bir zorunlulukmuş.

Tetanos ise bilinenin aksine tek doz ile 5 yıl koruma sağlamıyormuş. Tek doz sadece o anki durumdan sakınmak için. 5 doz yapılması halinde ömür boyu koruyormuş, yine bu iğneler başlarda daha sık daha sonrasında ise daha seyrek yapılarak bağışıklık sağlanıyor. Kuduzda ise hayat boyu korunma gibi bir durum söz konusu değil maalesef, yapılan aşılamalar sadece yaşanan o olay için oluyormuş.

Bana sorulan en önemli sorulardan birinin cevabı ise; tüm aşılar koldan olunuyor, göbekten değil yani. Ayrıca tüm aşılar ücretsiz. Bu olayda anladım ki kuduz konusunda hiç bilgim yokmuş, örneğin kedi ısırığında bile kuduz tehlikesi oluyormuş. Ve de olayı yaşadıktan sonra yapmam gerekenleri hiç bilmiyordum, ne sabunlu su ile yıkamak ne de kişinin bilgilerini almak aklıma gelmezdi. Bilgili birilerinin yönlendirmesi her zaman ki gibi en doğrusu tabi ki.

Herkese bol gezmeli, tatlı maceralı günler diliyoruz.
Sevgiler,
Aslı & Ares